Importeren: wanneer de moeite en waar op te letten?

Meer landgenoten haalden afgelopen jaar een auto uit het buitenland. Het belangrijkste argument om een auto in het buitenland te kopen, is dat je daar vaak meer auto voor je euro krijgt… of minder betaald voor dezelfde auto 

De meesten van de geïmporteerde auto’s komt uit Duitsland, maar er is ook een aanzienlijke import vanuit België, Italie en uit de Verenigde Staten.

Waarom willen zoveel mensen een auto uit het buitenland? Er is natuurlijk altijd een kleine groep kopers die gaat voor dat zeldzame model of die oldtimer die in Nederland niet te krijgen is. Maar het leeuwendeel doet het vooral vanwege de prijs.Dat laatste is ook te zien aan het feit dat er steeds meer kleinere middenklassers worden geïmporteerd. Ging het vroeger vooral om grote middenklassers en luxe auto’s, tegenwoordig worden er vooral veel Golfjes geïmporteerd.

Maar ook als je specifieke wensen hebt is import interessant.. de keus is natuurlijk veel groter wanneer je ook in Duitsland en de rest van Europa zoekt.

1. Goedkoper

De belangrijkste reden om een auto te importeren uit een van de buurlanden is dat Duitsland (en België) geen BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) kennen. Deze aankoopbelasting maakt auto’s in Nederland relatief heel duur.

Wie een auto importeert, moet alsnog in Nederland BPM afdragen, want anders zou geen enkele Nederlandse dealer nog een auto verkopen. Maar, omdat een tweedehands auto natuurlijk niet meer zoveel waard is als een nieuwe, betaal je ook minder BPM over een oudere auto.

Nu verklaart dat op zich niet dat een tweedehands auto in Nederland duurder zou zijn dan een geïmporteerde auto, want ook in Nederland schrijf je af op de bij aanschaf betaalde BPM.

In de praktijk blijkt echter dat de de waardevermindering van de auto die je van de Belastingdienst mag hanteren om de nog af te dragen BPM te berekenen, lager uitvalt dan de prijsdaling van een vergelijkbare tweedehandsauto in Nederland.

De fiscus is ook nog eens soepel met de manier waarop je de waarde van je auto vaststelt. Dat kun je doen op basis van een koerslijst die autohandelaren gebruiken, op basis van een forfaitaire tabelvan de Belastingdienst, of via een taxatie Welke methode je kiest en het meest gunstig uit komt is per geval verschillend.

Maar voordat je op de BPM mag afschrijven moet je eerst de ‘bruto BPM’ berekenen. Dat is de belasting die je had betaald als de auto nu nieuw was geweest. Dat doe je bij een personenauto door een berekening te maken op basis van de CO2-uitstoot van de auto. Bij de Belastingdienstkun je lezen hoe dat moet.

Maar let op. Je mag in sommige gevallen ook de ‘historische BPM’ als bruto BPM gebruiken. Dat is de BPM die je voor de auto in Nederland betaald had, als je hem hier nieuw zou hebben gekocht. Deze regeling moet voorkomen dat je straks meer BPM betaalt dan iemand die dezelfde auto ooit hier in Nederland heeft gekocht.

Vrij ingewikkeld en veel verschillende manieren, daarom dat wij de BPM-berekening maken voor onze klant en daarbij rekening houden met de meest gunstige methode.

2. Meer keus, vooral in Duitsland

Behalve dat het soms goedkoper is, heb je in Duitsland ook meer keus. Check maar eens op een site als Autoscout24.de of Mobil.de. De markt is natuurlijk groter. Ook kleden Duitsers hun auto’s luxer aan. Ze bestellen vaak meer accessoires en technische snufjes. Daarbij heb je in Duitsland, en in mindere mate ook in België, vaak de keus uit wat meer motoren.

De reden daarvoor is het fiscale regime in Nederland. In Nederland is ongeveer 60 procent van de nieuw verkochte auto’s een leaseauto, en door de bijtellingsregels is het aanbod op de occasionmarkt daardoor soms nogal wat eenzijdig.

In de praktijk houdt het in dat er heel veel Toyota Priussen en Renault Megane Stationwagons op de markt komen – auto’s die populair zijn, of een tijd geleden erg populair waren vanwege de lage bijtelling. Die auto’s sluiten niet altijd aan bij de vraag van mensen die op zoek zijn naar een tweedehands auto die immers niet met bijtelling te maken hebben.

Veel Nederlandse ex-lease-auto’s zijn bijvoorbeeld diesels omdat die goedkoper zijn als je veel kilometers maakt, maar sommige particulieren hebben liever een benzine-auto. Leaserijders hebben de afgelopen jaren vanwege de bijtelling daarnaast ook nog eens gekozen voor motoren met weinig pk’s, maar dat is niet altijd de wens van de tweedehandsautokoper.

3. Veel jonge occasions met een lage kilometerstand

Erg aantrekkelijk voor de import zijn zogenaamde ” Jahreswagen”. Dat zijn wagens die maximaal een jaar oud zijn en zo’n 5 à 6 duizend kilometer op de teller hebben staan. “Je bent dan al snel 20 tot 30 procent goedkoper uit dan wanneer je dezelfde auto nieuw in Nederland aanschaft”,vertelde Marco Nieuwenhuizen van Automotive import vorig jaar aan Z24. In Duitsland rijden medewerkers van dealers of autofabrikanten vaak  een korte tijd in een nieuwe wagen van hun werkgever. Ze zijn doorgaans uitstekend verzorgd en uitgerust met allerlei extra’s.

Eventuele nadelen

Zitten er ook nadelen aan het importeren van een auto? Ja, maar dat betreft vooral ’t gedoe. Niet alleen moet de auto naar Nederland worden vervoerd, hij moet hier ook opnieuw gekeurd, op kenteken gezet, enzovoort.

Over garantie hoef je geen zorgen te maken als het gaat om jonge occasions, fabrieksgarantie blijft gehandhaafd. En het onderhoud, dat zit in Duitsland en ook in België wel goed.
Anders kunnen wij altijd nog garantie voor u regelen

En het gedoe dan? 
daar zijn wij voor!

Ook de mogelijkheden bekijken? Hier staan onze tarieven, of neem even contact op voor een toelichting of gesprek.