10 vragen aan… Paul Broere en zijn 930 Turbo

Paul Broere uit Capelle aan de IJssel mag zich eigenaar noemen van een echte Porsche Turbo, en dat al op zijn 24ste…
Welk model Porsche heeft u en waarom juist dit model?

Een 911 Turbo (s) uit 1987. De ‘nine-thirty’, of: 930, was de pre-964 turbo versie van de 911 en werd gemaakt vanaf 1975 tot en met 1989. Destijds was de 930 heer en meester en versloeg zijn concurrenten wat betreft vermogen en prestatie. Maar zelfs tegenwoordig ben je bijna iedereen de baas.

Mijn exemplaar is van 1987 en nog steeds uitgerust met een 4-bak, de 5e versnelling was voorbehouden voor het laatste productiejaar. Dankzij de toevoeging ‘S’ achter het woordje turbo, wél met 330pk en 450+nm uit de 3.3ltr. boxermotor. (De “S” werd overigens niet op motorklep geplakt bij dit model) Ik heb nooit bewust voor dit type gekozen, maar ‘liep er tegenaan’ op internet, de auto bleek 5km verderop te staan. Na een bezichtiging en proefrit was de deal snel rond…

De oplettende bezoeker heeft wellicht al opgemerkt dat mijn auto is voorzien van de bumpers (en enkele andere zaken) van de 964 turbo (de 965). Aan de ene kant doodzonde, de auto is niet meer origineel, maar persoonlijk vind ik het model wel iets mooier, bovendien zijn alle ‘oem’ Porsche-onderdelen netjes gemonteerd. (de ombouw is overigens gedaan voordat de auto in mijn bezit kwam). Motorisch was de eerste 964 turbo gebaseerd op de laatste versie van de 930, en had 320 pk, geen grote verschillen tussen een originele 964 turbo en mijn auto. Pas met de komst van de 964 Turbo 3.6, was de opvolger duidelijk weer een stukje sneller.

Een turbo zou in eerste instantie niet mijn eerste keus zijn, ik houd van zo puur mogelijk autorijden, daar past een strak geveerde RS beter bij, met extra licht vliegwiel en ongelooflijk direct gaspedaalrespons. Echter de enorme duw in de rug na het gigantische turbogat tovert nog ELKE keer een glimlach op mijn gezicht, zelfs nog na 3 jaar en 18.000km, ook weet de auto ieder passagier te verbazen met zijn trekkracht en ongekende tussenacceleratie, die gepaard gaat met een luid geblaas.

Is het uw eerste Porsche?

Mijn rijbewijs had ik al even, maar de Fiat Punto van mijn moeder reed prima en deze had ik eigenlijk altijd tot mijn beschikking aangezien zij sinds kort vol trots in haar 964 Carrera 4 reed. Een ‘noodzaak’ voor een eigen auto was er dus eigenlijk niet. Te meer omdat mijn school goed aan te rijden was per fiets. Dit was totdat ik, getipt door een vriend, even ging kijken naar een zwarte Porsche 944 type 1 uit 1983 (ouder dan ikzelf!). De auto stond 5km van huis langs de weg te koop. De prijs stond er niet bij, maar heb er toch een telefoontje aan gewaagd… na een vakantie die wel eeuwig leek te duren, werd dan toch 1,5 week later de auto op mijn naam gezet. Een Porsche! Mijn eerste eigen auto is een Porsche! De noodzaak voor een auto was er overigens nog steeds niet, maar om met een Porsche naar school te rijden in plaats van op de fiets, dat was iets waar ik wel voor wilde werken. Dat de auto geen historie had maakte niet uit… net als de kilometerteller met 5 ‘digits’ die stond op 93.000… wat dus ook makkelijk 293000 kon zijn. Als ik in de kroeg mijn sleutels op tafel gooide, zat er aan de bekende leren Porsche sleutelhanger toch echt een Porsche sleutel.

De auto reed geweldig, wellicht te danken aan de gele Koni-schokbrekers, maar ook het ontbreken van stuurbekrachtiging maakte het stuurgevoel direct. De auto was perfect uitgebalanceerd, motor voorin, versnellingsbak achterin, achterwielaandrijving. (Beter dan een 911?). Ik heb er bijna een jaar met veel plezier in gereden… en nog vaak spijt gehad dat ik hem weg deed. De jaren erna steeds verschillende auto’s gereden, van een Volvo v40 TD tot een Volvo 850 T-5. Toen deze teveel gebreken begon te vertonen verstandig voor een moderne, zuinige, maar o zo saaie Panda gegaan… en toen kwam ik mijn huidige Porsche tegen. Gelijk verliefd.
Waar komt de liefde voor Porsche vandaan?

Mijn vader is altijd al autogek geweest en heeft mijn broers en mij aangestoken. Echter niet specifiek Porsche. Het was mijn moeder die altijd al droomde van een klassieke Porsche. Wij hebben haar toen enigszins geholpen haar droom te verwezenlijken en zijn alles over de 911 modellen en geschiedenis gaan uitzoeken. Een 964 Carrera 4 moest het worden. Klassieke vormen, maar wel ook een airconditioning, airbags, abs en zelfs vierwielaandrijving. Al onder de indruk van alles wat we tijdens onze zoektocht tegenkwamen ben ik in de maanden erna helemaal overtuigd door het perfecte totaalplaatje. Kwaliteit, prestaties, betrouwbaarheid, uiterlijk. Hoe kan je geen liefde voor dit merk ontwikkelen? Het komt dat misschien ook niet als een verrassing dat ook mijn vader geïnfecteerd is en met heel veel plezier al 4 jaar lang rondrijdt in zijn geweldige fel-rode 993 Carrera 4. Die auto gaat nooit meer weg!

Gebruikt u uw Porsche dagelijks?

De 944 destijds wel, maar mijn 930 is daar te extreem voor. Niet alleen het verbruik (1:6.5 als ik rustig rijd), maar ook andere zaken als een loodzware koppeling maken de auto minder prettig om dagelijks mee in de file te staan. Bovendien vind ik dat gewoon zonde van de auto!
Heeft uw naast de Porsche nog andere auto’s?

Mijn Panda 100Hp die ik naast de Porsche had als daily, heb ik sinds kort ingeruild voor een Volvo S70 T5 automaat… voor het beter stuurwerk wat minder geschikt, maar voor mijn dagelijkse kilometers die voor 95% over de snelweg gaan heerlijk! Bovendien lukt het daarmee wél om nog normaal te zitten wanneer je met 3 man gaat skiën en je je eigen ski’s en snowboard mee neemt.

Om het gemis van het circuitrijden op te vullen heb ik samen met mijn vader en wat hulp van iemand met wat meer ervaring met deze auto, een BMW e30 325i volledig aangepast.

Wat is uw persoonlijke Porsche top 3?

Moeilijke keuze, eigenlijk zijn alle Porsches een geweldig stuk engineering. Maar als ik dan toch een rangorde moet bepalen: 1. 997 GT3 (RS) 2. 993 RS 3. 964 Turbo 3,6 Nee, de Carrera GT komt er niet in voor… De 911 is zo legendarisch dat de CGT qua prijs, misschien ook qua geluid de meerdere is, maar desondanks niet in mijn persoonlijke top3 staat.
Wat is het gekste wat u met of in de Porsche heeft gedaan?

Uiteraard geef ik regelmatig goed gas. Ook houd ik er van een bochtig weggetje door de Ardennen met flinke snelheid te nemen. Echter altijd na de auto goed warm gereden te hebben en met een ruime veiligheidsmarge. Ik ben zuinig op mijn 911 en doe er eigenlijk verder geen gekke dingen mee. Al kan je het misschien gek noemen om met een 22 jaar oude auto de topsnelheid die rond de 280 km/uur ligt, te gaan proberen. (Op de Duitse Autobahn, zonder snelheidslimiet)

Gebruikt u de Porsche waarvoor hij eigenlijk bedoeld is?

JA! Ik ben er in het begin 2x mee op Zandvoort geweest… Ook heb ik via Theo Jansen een speciale Porsche rijtraining gevolgd bij Maaskant. Prima manieren om ‘veilig’ en verantwoord iets dichter naar de grens van de listige oude 911 turbo te komen. Ook heb ik een 4-tal ronden over de Nordschleife gereden. Echter uit respect voor de oude techniek besloten dat ik de Nordschleife en Zandvoort niet meer op ga.

Nog leuker is het misschien ook wel om lekker met een aantal anderen te touren (lees: scheuren) door de Elzas, of een aantal bergpassen in de Alpen te nemen. (Tip: www.tourdemillevirages.nl) Ik heb ‘La Carrera Paneuropeana’ meegereden. De ideale combinatie van heerlijke wegen, gezelligheid, lekker eten en mooie uitzichten! Ik denk mijn mooiste (Porsche-)ervaring tot nu toe!
Heeft u nog modificaties aan uw Porsche?

Alleen optisch… mijn auto heeft de bumpers, uitlaatsierstukken, het interieur en nog een aantal kleine zaken uit de 965, een type later. Technisch is de auto volledig standaard. Wel is hij af-fabriek al iets opgevoerd (de S). Bovendien zorgt de uitlaat aan beide kanten voor iets meer geluid dan een normale 930 die alleen rechts een uitlaat heeft.

Porsche rijder voor het leven?

Wederom JA! Al zal ik wellicht niet altijd een Porsche bezitten, deze is te koop (!), er zal altijd een liefde voor Porsche blijven bestaan. Voor een Porsche kijk ik altijd even extra om… welke type dan ook… En Porscherijders: vooral blijven zwaaien naar elkaar, de saamhorigheid en gezelligheid op verschillende meetings hoort erbij en maakt het bezitten van de auto nog leuker! Tot slot wil ik graag mijn vader bedanken voor het meehelpen en sleutelen, zonder hem reed ik nu nog met tape op mijn deuren.